Mindennapos jelenség, hogy az állatvédelemmel foglalkozók az általuk megmentett vagy megmentésre váró kutyáknak a Facebook segítségével gyűjtenek adományt. Sokszor előfordul, hogy egy-egy súlyosan bántalmazott kutya fényképe néhány óra leforgása alatt több száz megosztással körbejárja az országot, miközben egy egészséges, örökbefogadásra váró kutya hirdetése több nap alatt sem ér el ekkora érdeklődést. Vajon mi lehet ennek az oka? Miért érdekesebb az emberek számára egy szenvedő kutya látványa, mint egy egészségesé? Cikkemben erre a kérdésre keresem a választ.
A Facebook mindennapi életünk része lett minden előnyével és hátrányával együtt. Miközben az állatvédők igyekeznek kihasználni az ingyenes hirdetési lehetőségeket, nem törődnek azzal, hogy milyen hatása van az emberekre az éheztetett, megkínzott kutyák látványának. Megfigyeléseim alapján a legtöbb ember két csoportba tartozik. Az egyik csoport, akik nagy érdeklődést mutatnak az ilyen fotók iránt, megosztják, hozzászólnak, a másik, akik "inkább" meg sem nézik. Vannak olyan állatvédelemmel foglalkozók is, akik arra törekednek, hogy mentett kutyáikról szép, jó minőségű képek készüljenek és ezek segítségével próbálnak meg adományt gyűjteni, örökbefogadót keresni, de a megosztások száma húsz-harminc, maximum száz megosztásnál megáll.Ennek oka az emberek ingerküszöbének változásaiban keresendő. Nem csak az állatvédők okozzák ezt a változást, hanem nagyban hozzájárul a média is, a kereskedelmi adók hírműsorai szenvedő emberekről, balesetekről, bűntényekről szólnak és az emberek már lassan nem tudnak örülni a jó híreknek. Ugyanígy a Facebook-on is, minél több bántalmazott kutya képével szembesülnek az emberek, annál kevésbé fogja érdekelni őket egy szép kutya látványa. Vajon meddig mehet ez így? Meddig fogja érdekelni az embereket a kutyák szenvedése? Véleményem szerint minél több ilyen fénykép kerül a Facebook-ra, annál kevésbé fogják észrevenni az állatvédők felhívásait egy-egy mentett kutya támogatására. A magyar állatvédelem nagyon nehéz helyzetben van, de ezzel még nehezebb helyzetbe sodorják magukat, hiszen egy olyan ingyenes hirdetési lehetőséget rombolnak le, amely helyesen használva hosszú távon az adományból származó bevételek növekedését is biztosíthatná. Természetesen az állatvédelem fontos feladata a tájékoztatás és szükség is van arra, hogy tisztában legyenek az emberek a kutyatartási kultúránk nehézségeivel. Ezt azonban szakértelemmel, mások érzéseinek figyelembe vételével kellene csinálni és nem így.