Edutus Marketing

Edutus Marketing

Mentett kutyák a Facebook-on

2015. március 06. - ildi.pirka

kutya.jpg

Mindennapos jelenség, hogy az állatvédelemmel foglalkozók az általuk megmentett vagy megmentésre váró kutyáknak a Facebook segítségével gyűjtenek adományt. Sokszor előfordul, hogy egy-egy súlyosan bántalmazott kutya fényképe néhány óra leforgása alatt több száz megosztással körbejárja az országot, miközben egy egészséges, örökbefogadásra váró kutya hirdetése több nap alatt sem ér el ekkora érdeklődést. Vajon mi lehet ennek az oka? Miért érdekesebb az emberek számára egy szenvedő kutya látványa, mint egy egészségesé? Cikkemben erre a kérdésre keresem a választ. 

A Facebook mindennapi életünk része lett minden előnyével és hátrányával együtt. Miközben az állatvédők igyekeznek kihasználni az ingyenes hirdetési lehetőségeket, nem törődnek azzal, hogy milyen hatása van az emberekre az éheztetett, megkínzott kutyák látványának. Megfigyeléseim alapján a legtöbb ember két csoportba tartozik. Az egyik csoport, akik nagy érdeklődést mutatnak az ilyen fotók iránt, megosztják, hozzászólnak, a másik, akik "inkább" meg sem nézik. Vannak olyan állatvédelemmel foglalkozók is, akik arra törekednek, hogy mentett kutyáikról szép, jó minőségű képek készüljenek és ezek segítségével próbálnak meg adományt gyűjteni, örökbefogadót keresni, de a megosztások száma húsz-harminc, maximum száz megosztásnál megáll.Ennek oka az emberek ingerküszöbének változásaiban keresendő. Nem csak az állatvédők okozzák ezt a változást, hanem nagyban hozzájárul a média is, a kereskedelmi adók hírműsorai szenvedő emberekről, balesetekről, bűntényekről szólnak és az emberek már lassan nem tudnak örülni a jó híreknek. Ugyanígy a Facebook-on is, minél több bántalmazott kutya képével szembesülnek az emberek, annál kevésbé fogja érdekelni őket egy szép kutya látványa. Vajon meddig mehet ez így? Meddig fogja érdekelni az embereket a kutyák szenvedése? Véleményem szerint minél több ilyen fénykép kerül a Facebook-ra, annál kevésbé fogják észrevenni az állatvédők felhívásait egy-egy mentett kutya támogatására. A magyar állatvédelem nagyon nehéz helyzetben van, de ezzel még nehezebb helyzetbe sodorják magukat, hiszen egy olyan ingyenes hirdetési lehetőséget rombolnak le, amely helyesen használva hosszú távon az adományból származó bevételek növekedését is biztosíthatná. Természetesen az állatvédelem fontos feladata a tájékoztatás és szükség is van arra, hogy tisztában legyenek az emberek a kutyatartási kultúránk nehézségeivel. Ezt azonban szakértelemmel, mások érzéseinek figyelembe vételével kellene csinálni és nem így. 

img_7131.JPG

A bejegyzés trackback címe:

https://edutusmarketing.blog.hu/api/trackback/id/tr37245043

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Evi Toth 2015.03.06. 09:14:02

Jó eséllyel mindenkinek van olyan ismerőse a Facebookon, aki rendszeresen gazdátlan és kínzott kutyák történeivel szórja tele a hírfolyamot. Én nagyon ritkán szoktam ilyeneket megosztani, mert megvannak erre a megfelelő fórumok, és amúgy sem vagyok annak a pártján, hogy valaki hirtelen felindulásból vegyen magához kutyát (továbbá azt sem szeretem, ha kéretlenül sokkoló képek jelennek meg a falamon). Mindenesetre tény, hogy nagyon szívszorítóak tudnak lenni ezek a történetek, valamint a hozzájuk tartozó képek.

azsak 2015.03.06. 09:21:11

Amíg a közmédia "szakemberei" úgy gondolják, hogy ilyen sokkoló hírekkel, képekkel lehet minél nagyobb tömegeket elérni és képernyő elé ültetni, addig ne csodálkozzunk, hogy a laikus facebook felhasználók is ezt a módszert választják. Ezzel csak egy dolgot érnek el, az érdektelenséget és közönyt.

Mikkamakka gyere haza 2015.03.06. 09:54:57

Helló! :)
Igen, az ingerküszöb valóban eltolódott. De szerintem más oka is van ennek, nem csak a média ördöge. A jól tartott szép, egészséges mentett állatokkal szerintem úgy vannak az emberek, hogy jó helyen van, szeretik, etetik, tehát nincs baj! Abba nem látnak bele, vagy nem akarnak belegondolni, hogy ez az állapot egy állatszerető ember(csoport) erején felül vállalt munkájának eredménye.
Amikor viszont megkínzott állatot látnak, úgy érzik azonnal segíteniük kell, hirtelen mindenki mentőangyal szeretne lenni. De azért ez is csak szalmaláng, és legtöbbeknél nem jut tovább a képek alatt verbálisan kiélt, tehetetlen őrjöngő dühnél. Annak a sok ezer megosztónak a jó része SEMMIT nem tesz. Ezeknek az embereknek a 0,0001%-a, akik valóban felkarolnák a kutyát, és hajlandóak lennének napi szinten szart pucolni a megkínzott jószág után, vagy gennyet törölgetni a füléből, elviselni, hogy támad, harap, mert antiszoc a nyomorult.

Ha már tényleges befogadásról van szó, sokkal inkább esélyes egy - valaki heroikus munkája eredményeképp - 'rendberakott' kutya.

Annak is van hátránya szerintem, ha valaki csak ilyen dolgokat oszt meg - legyen az elborzasztó vagy gazdikereső kép, mert az ismerősök hamar immunissá válnak erre.
'Jah, a Kata már megint valami kutyával akar valamit, na pörgessünk' vagy rosszabb esetben 'elegem van ebből, letiltom ezt a nőt, mit nyomaszt már megint, nem érdekel'

Ezért én ilyen dolgokat nagyon ritkán osztok meg, elsősorban akkor ha személyesen érint, ismerem, történetet írok hozzá - hol mikor miért. Nem azért mert gonosz vagyok, csak félek elkoptatni ezt a nagyon erőteljes eszközt a kezemben - tekintettel vagyok az ismeretségi köröm tűréshatáraira.

Amit tehetek - és teszek is - hogy aktívan térítem a környezetem. Kutyát menhelyről, állatvédőktől fogadjatok örökbe, ivartalaníts, ne szaporíts, járj kutyasuliba. Úgy érzem ezzel tevékenyen többet teszek, mint a Facebook gombok nyomkodásával.

Köszönöm hogy megoszthattam Veled a gondolataimat.
Kata

ildi.pirka 2015.03.06. 10:07:35

Teljesen egyetértek :)

Dóri 333 2015.03.08. 20:38:13

Egyetértek az előttem szólókkal és a cikkel is. Sokkal figyelemfelkeltőbb az emberek számára egy szegény, megkínzott állat, sokkal hevesebb érzelmeket vált ki belőlük mint egy egészséges kutyus. Az élet más területein is sokszor ilyen negatív, erős emóciókat kiváltó képekhez folyamodnak az emberek, hogy gyorsan minél több adományt gyűjteni (lásd pl. beteg kisbaba). Ezek mind azonnali eredményt érnek el, gyorsan felfutnak, akár országos ismertségre is szert tehetnek, de gyorsan ki is dobja magából a közösségi média. És azon kívül, hogy rengetegen megosztották, még egyáltalán nem biztos, hogy konkrétan adományoztak is vagy tettek valamit (a megosztáson kívül). Az olyan nemes célok mint a tudatos kutyatartásra való nevelés és az emberek gondolkodásának megváltoztatása sokkal több időt és munkát kíván. Az ilyen képek és a média sajnos ez ellen dolgozik, ami még nagyobb kreativitásra készteti a szakembereket. Nagy kihívás a növekvő médiazajban eljuttatni az üzenetünket.

Lelooo 2015.03.08. 22:33:00

" Miért érdekesebb az emberek számára egy szenvedő kutya látványa, mint egy egészségesé?"

A rossz hírek mindig gyorsabban terjednek.

Valóban, az emberek ingerküszöbe -részben a média " szenvedő emberek, balesetek, bűntények híreiről szóló" immunizáló tréningjének köszönhetően- igen magasra lett tornászva.
Elképzelhető- hogy ezt a trendet felismerve-, kezdetben ezért nyúltak az állatvédők a 'szenvedő kutya képek' csoda-eszközéhez. Azonban a Facebookon százával megosztott sanyarú sorsú kutya képek fegyvere lassan már csak füstölög.... ráadásul visszafelé sült el, csak a nagy (tűz)ereje által okozott porttól eddig nem lehetett tisztán látni, hogy újabb réteg keletkezett a közönyösség páncélján.
Ez tehát hosszú távon nem járható út az állatvédelem számára, a Facebook ingyenes hirdetési eszközét fenntarthatóbb, cselekvésre buzdító módon kéne felhasználni.

A a cuki kölyökkutya videókat unja valaki? :D

ildi.pirka 2015.03.09. 06:03:12

Köszönöm a véleményeket és valóban így van. Viszont abban biztos vagyok, hogy az állatvédők nem tudatosan csinálják ezt, hiszen a legtöbbnek fogalma sincs a marketingről és pláne a fogyasztói magatartásról. Akiknek van fogalma, azok nem posztolnak szenvedő állatot, de sajnos csak nagyon kevés ilyen van.

halsar 2015.03.28. 19:32:29

Véleményem szerint a társadalom nagyobbik része negatív szemlélettel tekint a külvilágra. Így szerintem jobban megragadja őket egy megkínzott kutya képe, mint egy egészségesé. Ha még meg is osztja a képet, akkor úgy gondolhatja, hogy már tett is érte valamit, holott nem történt semmi. Valószínűleg miután megnyomta a megosztás gombot, már el is felejtette szegény kutyust. A megosztások és like-ok száma sokszor nem jelent semmit, mindig az a lényeg, hogy hányan cselekedtek.

ildi.pirka 2015.03.29. 07:00:10

Ezzel egyetértek, és igazából éppen az a probléma, hogy a szépet, jót észre sem veszik, átlapozzák. Több próbálkozás volt már Facebookon, hogy szép kutyák, szép virágok, stb. képeit osszuk meg, ne csak a negatív dolgokat, de az ilyen "kampányok" hamar lefutnak.
süti beállítások módosítása