Edutus Marketing

Edutus Marketing

Hogyan változtatja meg vásárlási szokásainkat a vasárnapi zárva tartás?

2015. március 18. - ildi.pirka

cpg_000012248929.jpg

Március 15-től vasárnaponként zárva tart a boltok nagy része. A magyar lakosság egy része teljesen fel van háborodva, másokat viszont nem ráz meg az új törvény. De vajon hogyan befolyásolja mindez a fogyasztói magatartást? Hogyan fognak változni a vásárlási szokások hosszú távon?

Az Ipsos reprezentatív felmérése szerint a megkérdezettek 22 százaléka szokott vasárnaponként vásárolni, a többi válaszadó szabadidős tevékenységgel, illetve családi programokkal tölti a hét utolsó napját. Néhány hétig mindenkinek furcsa lesz az új rendszer, hiszen nem gondolom, hogy van olyan ember, aki soha nem vásárolt vasárnap. Megszoktuk, hogy vasárnap is elugrohatunk a szupermarketbe, még ha nem is a nagy bevásárlást intézni, hanem például ha elfelejtettünk megvásárolni valamit az előtte levő napokban. Megszoktuk, hogy friss árukat tudunk beszerezni a hétfői munkakezdésre. Sokan vannak, akiknek valóban az egyetlen olyan nap a vasárnap, amikor elegendő szabadideje van, hogy családjával tartós fogyasztási cikkeket árusító boltba menjenek és közösen találják meg a számukra legmegfelelőbb  terméket. Nem beszélve a bevásárló turizmuról és a turisták vásárlásairól, mely a határmenti településeken és Budapesten a legjellemzőbb. Sok turista éppen vasárnap szeretne nézelődni a főváros sétáló utcáinak üzleteiben vagy a bevásárló központokban, a határmenti települések pedig vasárnap is sok külföldit fogadnak, akik egy része ekkor intézi heti bevásárlását is.
Az Ipsos felmérése szerint a válaszadók 68 százaléka nem ért egyet a vasárnapi zárva tartással és 8 százalékuk (a teljes lakosságra ez 600.000 embert jelent) úgy nyilatkozott, hogy ennek hatására teljesen át kell szervezni a hétvégéit, de véleményem szerint szinte mindenkit érint a változás. Az bizonyos, hogy egy ideig oda kell figyelnünk, hogy a napicikkeket ne felejtsük el megvásárolni szombaton vagy még korábban. Biztos elő fog fordulni, hogy valamit elfelejtünk és bosszankodni fogunk, hogy nem tudjuk megvenni. Az is bizonyos, hogy a bevásárló turizmus bevételei és a turisták költései is csökkeni fognak, de úgy gondolom mindez átmeneti lesz, mindenki hozzá fog szokni az új rendszerhez. Egyelőre valószínűleg szombat délutánonként fognak koncentrálódni az eddigi vasárnapi bevásárlások, de mivel a legtöbb bolt úgy igyekszik kompenzálni a vasárnapi zárva tartást, hogy a többi napon hosszabb nyitvatartással várja a vásárlókat, ezért az emberek előbb-utóbb megtanulják kihasználni ezeket a lehetőségeket is. Hosszú távon ez némiképp átrendezi a vásárlási szokásokat, nagy valószínűséggel többen fognak csütörtökön, pénteken és szombaton vásárolni. Egy valami azonban furcsa. A legtöbb bolt hét elején ugyanúgy nyitva van, akár este tízig is és sokkal kevesebben vannak az üzletekben. Vajon miért  a hét vége felé koncentrálódik a legtöbb vásárlás? 

A bejegyzés trackback címe:

https://edutusmarketing.blog.hu/api/trackback/id/tr907279801

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Marketikum · http://marketikum21.hu/ 2015.03.19. 12:12:24

Jó téma, kár, hogy igazán érdekes kérdések maradnak nyitva. Vagy fel sem teszed őket - mondjuk a hatástanulmányok hiánya arra enged következtetni, hogy mások sem. Mi lenne izgalmas téma fogyasztói magatartás szempontból:
A jövőre nézve: hogy hogyan változik. Máshol fogunk vásárolni (lesz azért nyitva 1-2 CBA, átterelődik oda a forgalom), máskor fogunk vásárolni (a meghosszabbított nyitvatártások és a szombati tömegre való készülés az áruházakban ezt is előre vetíti) vagy máshogy fogunk vásárolni (átrendeződnek a vásárlásaink is: más termékeket, márkákat veszünk, átrendeződik a költési struktúra is)?
Az esti / szombati vásárlásra nézve: vajon mennyit (meddig) dolgozik egy átlagos magyar munkavállaló? Mennyien dolgoznak szombaton? Mi a napi rutin, amibe ez most belenyúl? (Tényleg van esély arra, hogy majd este 9-kor, munka után hazaérve, a gyerekek-vacsora-tévézés közben/helyett/után elmegyünk nagybevásárolni?)
Többet vagyunk együtt - ez az érv azt veti fel, hogy családi esemény-e a vásárlás, vagy egyéni? Fontos-e, hogy mindenki részt vegyen benne, általános-e a közös nagybevásárlás? Többet, kevesebbet költünk-e ha ez változik? És ugyanúgy költünk-e? (+ Ha anyuka vasárnap helyett szombaton intézi vagy hétköznap este akkor többet vagyunk együtt???)
Aztán persze a vasárnap programja: ez a vásárlás önmagában vásárlás volt, vagy ha már elmentünk családilag ebédelni/moziba/misére, akkor hazafelé még beugrottunk vásárolni IS? Ezeket a tevékenységeineket hogy érinti, ha nincs nyitva a bolt? Többet fogunk ebédelni/moziba/misére járni - vagy éppen kevesebbet?
Kihasználják-e valamilyen módon a vasárnap nyitvatartók a vasárnapi monopóliumot? Árváltozással, marketinggel, szolgáltatásokkal rá lehet-e repülni a versenytársak kényszerű bezárására? Ha én lennék a marketinges - hát lenne ötletem...
Ha nem vásárolunk, mivel töltjük az időt? Az megvan, hogy mennyien vásároltak vasárnap, de érdekes összehasonlítás lenne megnézni, hányan kirándulnak, tévéznek, számítógépeznek, dolgoznak, sportolnak, járnak templomba - és EZ hogy változik attól, hogy a boltok bezárnak?

ildi.pirka 2015.03.19. 13:30:21

Valóban nem készült hatásvizsgálat, próbåltam utána járni, de semmit nem találtam. Szerintem csinálni kellene egy kérdőíves felmérést, hogy tényleg lehessen bårmilyen következtetést levonni.

GNBJ6Péter 2015.03.26. 17:33:13

A napokban felmerült, hogy kiszélesítik a kört nem csak a kereskedelemre fog vonatkozni a vasárnapi nyitva tartás,hanem minden olyan egységre ami nem a közszükségletet lát el.Mi is a közszükséglet?-- A „társadalmi közszükséglet” fogalma a közösségi közlekedést, a közműszolgáltatást, az egészségügyet vagy más, hasonló szolgáltatásokat takarja, éttermek, benzinkutak és virágüzletek nem társadalmi közszükségletet elégítenek ki.--Érdekes kérdést vett fel,akkor ezentúl áramszolgáltatás sem lesz?Vagy egészségügyi ellátás?Netán tömegközlekedés sem?Mindez hogyan változtatja meg a vásárlási szokásainkat?"http://mno.hu/ahirtvhirei/a-kdnp-tovabbterjesztene-a-vasarnapi-zarva-tartast-1278859". Én arra is kíváncsi lennék,hogy a társadalmi rétegek milyen formán alakulnak át.Még lejjebb csúsznak a már így is lent lévők? A vasárnapi munkavállalásért járó 150-200%-os pótlék kiesését vajon hogyan tudják pótolni az emberek, a családi kassza melyik részén "spórolnak".

halsar 2015.03.29. 00:07:20

A vasárnapi zárva tartással nekem leginkább az a bajom, hogy a 4C marketing mix elemek közül az egyik hiányozni fog. Eltűnik a convenience, azaz a kényelem. Létrehoztak több bevásárló központot a fogyasztók kényelmét szolgálva, a vásárlás megkönnyítésére, most meg vasárnaponként üresen fognak állni. Persze az éttermek, mozik nyitva lesznek, de várhatóan közel sem lesz akkora forgalom odabent, mint eddig. És habár az üzletek hétköznap hosszított nyitva tartással várják a vásárlókat, kinek lesz kedve este 8-9 óra után a bevásárló központban shoppingolni?

halsar 2015.03.29. 00:10:02

@Ildi767: Nézd mit találtam: tanulmány a vasárnapi zárva tartásról. http://www.kormany.hu/download/4/59/40000/vasarnapi%20nyitvatartas.pdf#!DocumentBrowse

ildi.pirka 2015.03.29. 06:49:55

Ez jó kis tanulmány, majd átrágom magam rajta és lehet születik egy új cikk belőle :)
A kényelmet tekintve, szerintem a kényelem megmarad. Ha ezt a tanulmányt megnézed a nagybevásárlások nagy része péntekre és szombatra esik, kb. az megkérdezettek 60 %-a. Vasárnapra 18,5 %. Szerintem azért a vasárnap a legtöbb családnál megmaradt vasárnapnak, a családnak, a pihenésnek. A 18,5 % hamar hozzá fog szokni az új rendszerhez és nagy valószínűséggel inkább a szombat délutánra fogja áttenni a vásárlást. Tegnap délután voltam egy nagy áruházban és annyira nincsenek felkészülve, hogy pl. pékárú alig volt... lehet, hogy nem is a vevők alkalmazkodnak nehezebben, hanem az eladók?

ildi.pirka 2015.03.29. 06:56:47

@GNBJ6Péter: A cikk arrról szól, hogy NEM társadalmi igényt kielégítő területekre terjesztenék ki. Az áram, a tömegközlekedés közsszükséglet... hogy itt mire gondolnak, nem igazán derül ki... :)

NinettaB 2015.04.07. 08:07:11

Szerintem valójában ez nem egy jelentős probléma. A vasárnapi nyitvatartás korlátozása se a jövedelmünkön, se a választási preferenciáinkon nem változtat az élelmiszerek tekintetében. A nagyobb élelmiszerláncok a hétköznapi meghosszabbított nyitvatartással már kompenzálták a dolgot. Feltételezem, ha a gazdasági érdekeik jelentősen sérülnének, nem jutott volna el ez a szabályozás a megvalósulás szintjéig. A kis éjjel-nappalik, akik önkéntes vállalás alapján továbbra is biztosítják a folyamatos szolgáltatást, kifejezetten jól járhatnak, akár még forgalomnövekedést is eredményezhet számukra ez a változás, csupán a kevésbé rugalmas, kisebb helyi boltok forgalmát fogja ez a korlátozás kedvezőtlenül befolyásolni. A családok életében pedig mindössze szervezés kérdése, hogy ki és melyik napon megy el bevásárolni. A több műszakban dolgozók a beosztásukhoz tudják igazítani a bevásárlás idejét, az irodisták 17-22 óra között szintén meg fogják tudni tenni ugyanez. És így vasárnapra más közös családi programjavaslattal is elő lehet állni a bevásárlás helyett :)

Henrietta Szentes 2015.04.12. 17:46:25

Sziasztok!

Az én véleményem erről, hogy a sok rossz és felesleges törvények mellett végre van egy értelmes , hasznos törvény is. A rendszerváltás előtt nem voltak hatalmas plázák, hiper-szuper marketek, , bevásárló központok. Az emberek elmentek dolgozni és ha kellett valami akkor beugrattak a falu boltjába vagy elmentek a piacra. Minden meg volt a városokban is, hentes bolt, tejes, kis közért, zöldséges-gyümölcsös. Ha bútor kellett? Elmentek az asztaloshoz és ő elkészítette meg volt mindenkinek a szakmája és el tudott vele helyezkedni.
A rendszerváltás után beengedték a hatalmas franchise cégeket(tesco. obi. lidl. aldi stb)
Ezután rengeteg kis bolt, nagy bolt tönkrement hiszen megváltoztak a vásárlási szokások és az emberek a nagy bevásárló központokba mentek. Rengeteg ember elvesztette a munkahelyét, családi vállalkozások, boltok, kereskedések mentek tönkre. Az új törvény által most ismét fellendülhetnek a magyar kis boltok, nagy boltok , kereskedések. Sok helyen még új alkalmazottat is felvettek. Ezáltal csökkent kis mértékben a munkanélküliek száma és valószínűleg továbbra is csökkenni fog .Meg nőtt a kereslet, kínálat több lett a bevétel.

Szóval szerintem ez egy jó döntés volt. Az emberek pedig tudnak alkalmazkodni, a vásárlási szokások kicsit megváltoztak hiszen vasárnap nem a Tescoba mennek vásárolni hanem a piacra vagy egy kisboltba. Ha pedig mégis ragaszkodnának a Tescohoz akkor pedig elmennek hétköznap :)

Berniekosar 2015.05.02. 17:55:12

@NinettaB:
Azt gondolom, azért egy kicsit erős ezt kijelenteni, hogy "nem változtat a jövedelmünkön", illetve a "választási preferenciáinkon". Annak, akinek több tízezer forintos plusz bevételt jelentett a vasárnapi pótlék, ami igen kedvező volt, annak nem vigasztalás, hogy hét közben többet dolgozhat, hiszen azért nem ugyanakkora mértékű pótlékot kap. Márpedig ha csökken ezeknek a dolgozóknak a fizetése, akkor kevesebbet fognak elkölteni, kevesebbet mennek fodrászhoz, ruhát venni stb. tehát a gazdaságba is kevesebb pénz áramlik vissza (arról nem is beszélve, hogy mennyire örülhetnek azok a dolgozók, hogy most nem este 10-re érnek haza, hanem 11 éjfelre..)
A másik szempont, hogy igenis megváltozhatnak a választási preferenciáink, illetve nem is a preferenciáink, hiszen vasárnap nem nagyon fogunk tudni máshol bevásárolni, csak a kormány közeli három betűs kis üzletekben, esetleg az egyéb kis boltokban. Nem szeretnék politizálni, de azért nem elhanyagolható kérdés, hogy a politika hogyan formálja át kvázi a vásárlási szokásainkat ezzel a törvénnyel, vagy akár a trafik mutyi... akarom mondani trafik törvénnyel.
Másik érdekes és szerintem merőben átgondolatlan és ijesztő az az, hogy elfelejtjük, hogy itt most nem csak az élelmiszer kereskedelemről van szó. Feltenném a kérdést és magában mindenki átgondolhatja, hogy az otthonában található TV, kanapé, ágy, íróasztal, konyhabútor, számítógép, bicikli, stb. melyik napon került megvásárlásra? Szerda este 9-kor? Feltételezem, hogy nem. Igen, továbbra is ott van a szombat, de azoknál az üzleteknél, láncoknál, ahol gyakorlatilag heti két nap az, amikorra ezek a nagy tételű bevásárlások koncentrálódnak, azoknál igen lényeges az egyik nap elvesztése. Feltételezem, hogy az Ikea, Kika, Decathlon, Obi, Media Markt sokkal nagyobb kárt szenved a zárvasárnaptól, mint az alapvetően élelmiszert áruló FMCG boltok.
Erre a gondolatra viszont fel lehet fűzni azt a megkerülhetetlen kérdést, hogy amennyiben ezeknek a nagy multinacionális vállaltoknak az országunk nem megnyerő, az egy érdekes lavinát indíthat be, és itt visszakanyarodhatunk az élelmiszerboltokhoz is. Lehet "szemét multizni", de ne felejtsük el, hogy például a Tesco Magyarország legnagyobb foglalkoztatója 22ezer dolgozóval, a Spar az 5., a többiről konkrét számokat nem tudok. Nem nehéz kitalálni, hogy ha olyan üzleti körülményeket teremtünk, amiben ezek a vállalatok nem tudnak megfelelő profitot termelni, akkor költséget fognak csökkenteni, embereket elbocsátani, boltokat bezárni, de ami a legfontosabb, befektetéseket, beruházásokat újragondolni, törölni, legeslegrosszabb esetben kivonulni. (Természetesen ez ettől a törvénytől talán nem fog bekövetkezni, de azért van még itt olyan törvény, ami nehezíti ezeknek a vállalatoknak az életét: világörökség területén nem lehet bolt.) Márpedig ez azt is jelenti, hogy akkor a többi külföldi tőke sem szívesen fog beáramolni, hogy úgy mondjam, és az ördögi kör újra beindul, hogy kevesebb foglalkoztatott, kevesebb pénz, amit elköltenek az emberek, romló gazdaság stb. stb.
Valószínűsíthetően túl fogjuk élni ezt a változást is ;-) (ami privát véleményem szerint nem fog sokáig tartani), itt inkább a hosszútávú következményeit kellene végiggondolni, ha esetleg mégis így marad, illetve belegondolni, hogy ha egy ilyen törvényt ilyen könnyen életbe lehet léptetni, milyen bizonytalanságokat tartogathat még számunkra és a vállalkozásokra, vállaltokra az országunk, kormányunk.

NinettaB 2015.06.23. 23:21:12

Kedves Berniekosar,
köszönöm a véleményedet, nyilvánvalóan különbözik az enyémtől, bár hozzáfűzésedet olvasva az a benyomásom támadt, hogy nem teljesen ugyanazt értjük az egyes kifejezések alatt, ld. preferencia (én a különböző jószágkosarak közötti választásokról írtam). A műszak pótlék pedig megmaradhatott volna, max. átnevezhették volna hétfőtől-szombatig járó túlóra pótléknak, hiszen a hétköznapi hosszabb nyitvatartási időben is szükség van munkaerőre, s az erre az időre járó bért ki lehet fizetni a fenti jogcímen, ha ez a gazdálkodó érdeke. A kis boltok, családi vállalkozások támogatása pedig bizonnyal jó ötlet, tehát ezért ne szidjuk a kormányt.
VISZONT(!), hogy Neked is igazat adhassak részben - bár ennek nem a túlzásba esett barátkozási vágy az oka, hanem a személyes és közvetett tapasztalatszerzés - hozzá kell tennem, hogy komoly hátulütővé vált az új rendelet a turizmus területén. Gyakorlatilag kiütötték vele a hétvégi bevásárló turizmust. Korábban rengetegen érkeztek egy rövid hétvégi kikapcsolódás és olcsó bevásárlás szándékával a fizetőképesebb országokból. A vasárnapi nyitva tartás megszüntetése óta hétvégén a belvárosban alig van turista. Ezt a negatív hatást tovább növeli, hogy néhány szolgáltatóval jócskán elszaladt a ló az árképzés területén. Hallottak már a 400 forintos fagyi gombócról, amelyet a Vörösmarty téren lehet kapni egy neves cukrászdában vagy a 890 forintos csapvízről ugyanitt (ezt közvetett forrásból tudom)? Nem beszélve a pénzváltó egységek némelyikének stratégiáiról. Az ideérkező turisták nem egy helyen olyan negatív megkülönböztetésben részesülnek, amilyet a nyerészkedők nem szégyellenek rájuk kiróni. Piacgazdaság ide vagy oda, szerintem ez a gátlástalan pénzvadászat nem tesz jó benyomást és nincs jó hatással az országimázsra sem.
No de vissza a vasárnap-dilemmához: A turistaszezon elején a sajtóban is említésre került, hogy nem egy városban láthattak felháborodott turistákat, akik vasárnap is szerettek volna boltba menni. Jogos igény, biztosan vannak ott is nyitva tartó kisboltok. A helyi vendéglátó egységek számára pedig egyenesen üzletélénkítő hatású lehetne a rendelet - hiszen vasárnap napi 3 étkezésre is betérhetnének az idelátogatók. Valószínűleg azonban itt is a bolti és az éttermi árak közötti hatalmas eltérés a probléma valódi oka. Meg a rossz kommunikáció, hiszen ha a vendégek érkezésekor felhívnák rá szíves figyelmüket, hogy vasárnap korlátozott körülmények között vásárolhatnak, máshogy alakítanák a programjukat.
A megoldás tehát a megfelelő PR lehetne.
süti beállítások módosítása