Edutus Marketing

Edutus Marketing

„But theres one sound, that no one knows: What does the…..say?”

2015. március 15. - Lelooo

Ring-ding-ding-ding-dingeringeding! Gering-ding-ding-ding-dingeringeding! Gering-ding-ding-ding-dingeringeding! What the fox say?187604077-ylvis.jpg

Igen, Hölgyeim és Uraim, a fentebb olvasható dalszöveg részlet 2013 legnagyobb slágeréből idéz. Az Ylvis ’What does the fox say?’ c. szerzeménye már a megjelenése utáni első két hétben 40 milliós YouTube nézettséget könyvelhetett el magának, 2015 Márciusában pedig a videó klikkeléseinek száma átlépte a 495 milliós számot. Óriási sikerét gyakran hasonlítják minden idők legnézettebb előadójának számító PSY videójához. Bár a Gangnam Style több, mint 2 milliárdos (!!!) klikkelését nem sikerült felülmúlnia, a Róka dal így is vírusként söpört végig –elsőként – az internetezők körében, így rövid időn belül hatalmas nézettséget, és ezzel együtt ismertséget szerezve a norvég származású Ylvis testvéreknek.

De kik azok az Ylvis fivérek? :) És hogyan lehetett egy gyerekdalnak is beillő dalszövegből ekkora sláger?

ylvis_03.jpg

A 2000 óta comedy duoként működő Ylvis nevű együttest (?) egy norvég testvérpár, Vegard (barna göndör hajú) és Bård (szőke hajú) Ylvisåker alkotják, akik a Norvégiában nagy sikerrel futó esti talk/revü showjukhoz, az I kveld med Ylvis (Este Ylvis-ékkel).időnként írnak egy-egy komikus dalt (lásd a Róka előtti angol nyelvű számokat: Stonhenge, Jan Egeland, Pressure). A ’The Fox’ c.táncos videó is a műsorhoz készült,egyetlen különbséggel: a szerzemény mögött a neves produkciós iroda, a Stargate áll, akik olyan ismert sztároknak gyártottak már slágereket, mint Rihanna, Jay-Z vagy Beyonce.

 „Úgy gondoltuk, hogy ha már egyszer megkaptuk ezt a remek lehetőséget, hogy egy profi producer csapattal dolgozhatunk együtt, komikus szempontból sokkal viccesebb volna, ha visszaélnénk a tehetségükkel. Tehát előjöttünk egy teljesen hülye ötlettel, mondván: bocs’ fiúk, ez volt a legtöbb, amit tehettünk.” nyilatkozták a testvérek 2013-ban a Skavlan Talkshowban a dal születési körülményeiről.

Viccként indult, nemzetközi siker lett. Nagy valószínűséggel a slágergyáros szuperprodukció, a Stargate gondos kezeinek és hátszelének is köszönhetően. Úgy tűnik, megvan a zenefogyasztó tömegek szíve közepébe találó, tökéletes muzsika receptje. A The Fox sok hasonlóságot mutat ugyanis a 2013-as világszenzációval, a Gangnam style-al: mindkettő táncos videó, egy-egy könnyen leutánozható, bugyuta, de karakteres koreográfiával és mindkettő értelmetlen, ámde igen fülbemászó szöveggel bolondít meg. Ugyanis hiába van tartalmilag értelme a Róka dalnak (a róka hangjának kérdéskörét járja körbe), vagy a Gangnam style szövegének (az észak- koreai Szöul város Gangnam városnegyedének életstílusából ad ízelítőt), az egyiket a refrén hangutánzó szavai miatt nem értjük meg teljesen, a másikat pedig, mi európaiak, a koreai nyelv ismeretlensége miatt.

Ha végig gondoljuk, ugyanez a képlet áll a Las Ketchup lánytrió egynyári slágerére is, a The Ketchup song-ra is, de talán Shakira Waka-wakája is beállhat a sorba. Na ugye, hogy mindenkinek rémlenek a dallamok és még egy-egy táncmozdulatot is tud? :) Kis csúsztatással, a dalok, melyekért a fél világ megőrül, részben halandzsa.

A felsorolt disco-s mozgáskultúra fejlesztő slágergyártó előadók közül azért én mégis csak szeretném kiemelni a comedy duot, Vegardot és Bårdot. Az Ylvis testvérek ugyanis remek érzékkel állítanak görbe tükröt a mai népszerű slágerek és kommersz zenefogyasztói ízlés elé azáltal, hogy a legváratlanabb tárgyakról (pl.: Stonehenge) vagy akár egy fizikai jelenségről (’nyomás’) írnak élvezhető dalokat különböző zenei stílusokban.

Tehát, nem a róka hangjának kutatása volt a leghülyébb ötlet az Ylvistől, a többi dalukról a következő részben lesz szó.

De akkor..... mit is mond a róka valójában? ;)

A bejegyzés trackback címe:

https://edutusmarketing.blog.hu/api/trackback/id/tr447270539

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ildi.pirka 2015.03.15. 09:07:45

Nem tudom mennyire volt sikeres ez a dal, én soha nem hallottam :) A véleményem az, hogy két oka lehet, amiért az ilyen jellegű dalok sikeresek. Az egyik, hogy valamilyen szinten gyermekkorunkra emlékeztetnek és a gyermeki énünket akitvizálják. Másrészt ezekhez a bugyuta szöveghez egy könnyen megjegyezhető ritmus és dallam kapcsolódik, ami szó szerint az agyunkba megy bele és miután meghallgattuk akár órákig is ott marad. De pl. a reklámok közül az ilyen jellegűek hatnak a legjobban. Mióta először meghallottam a "Rapidofen"-t állandóan azt énekelgetem :)
www.youtube.com/watch?v=F5on4Tt94pE

A róka hangadásával kapcsolatban pedig ezt a rövid videót ajánlom:
www.youtube.com/watch?v=J6NuhlibHsM

Dóri 333 2015.03.15. 22:01:42

Az értelmetlen, érthetetlen vagy a végtelenségig leegyszerűsített szövegű dalok pont emiatt a tulajdonságuk miatt kerülnek a figyelem középpontjába. Direkt azért és úgy írják meg, hogy fülbemászó legyen a dallama, a szöveg pedig "univerzális nyelven" halandzsázható. Ha kitalálnak hozzá egy könnyben megjegyezhető és egyszerű, vagy éppen vicces koreográfiát, azzal még jobban megtámogatják a népszerűségét. Tuti recept a rövid úton való ismertté váláshoz, hiszen olyan "fura" zene, hogy muszáj meghallgatni és amúgy is mindenki ezt énekli (ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy szereti is). Ezek a dalok azonban általában egynyáriak. Az Ylvis pontosan ezt bizonyítja be ezzel a viccnek szánt számmal.

Véleményem szerint nincs semmi baj ezekkel a dalocskákkal. Olyan "globális" számok ezek, amit bármilyen nemzetközi társaságban lehet táncolni és énekelni, közös pontot jelentenek (tapasztalat!), plusz a falábúak is tudnak mozogni rá. Újdonsült, ismeretlen, vagy ismertségre vágyó zenekaroknak esetleg lehet ez is egy módszer. Ráadásul fémjelezhetnek egy-egy nyarat vagy évet, amikor slágernek számítottak, így nosztalgiával lehet rájuk visszagondolni.

Ildi767 Rapidofen kommentjéhez kapcsolódva pedig sok márka választja azt a módszert, hogy "elénekeli" az üzenetet, mivel egy dallamhoz kötve könnyebb memorizálni a szöveget (lásd pl.: Arkhimédesz törvénye) . Én is így vagyok a Protexin reklámmal:-)
Sőt, kiskoromban én is megzenésítettem a folyékony szappan csomagolásán olvasható értelmetlen szöveget:-)

Lelooo 2015.03.16. 17:01:49

@Ildi767: @Dóri 333: , teljesen egyetértek Veletek, és köszönöm szépen, hogy alaposabban kibontottátok a jelenség mögötti lehetséges okokat! Én is ezt az alapkoncepciót szerettem volna sugallni.
Ildi, én is úgy gondolom, hogy azok a reklámok barázdálódnak be legsikeresebben az agyunkba, amelyek "bugyuta szövegeikhez egy könnyen megjegyezhető ritmust és dallamot kapcsolnak". Ezzel mindenképpen érzelmeket váltanak ki belőlünk-akár pozitívat, akár negatívat- de elkerülhetetlenül belemásznak az agyunkba és ott tanyát vernek. A marketingesek pedig elégedetten dőlnek hátra, hiszen elérték a céljukat: FEJBEN VANNAK.
Köszi a linkeket, ha lemerülök, mindig lesz Rapidofen :D És már a róka hangja miatt sem fáj többé a fejem ;)

Lelooo 2015.03.16. 17:55:13

@Dóri 333: Dóri, most, hogy így rávilágítottál, szinte biztos is, hogy a vicces, könnyű kis koreográfiák katalizátorként hatnak a dal szövegének megjegyzésére. Szinte kétségtelen, hogy ez az elv hat a "Nád a házam teteje teteje" c. magyar mulatós nótánál is....:D Ez is olyan globális, a vidék himnusza :D
De valóban, egy multi-kulti társaságban az ilyen 'greatest hits'-eknek 'van egyfajta 'ice breaking' hatása.

A megzenésített folyékony szappan slágerre még én is emlékszem ;)

bsebok 2015.04.28. 20:33:12

A fülbemászósság az alap, Lady Gaga számai is erre törekednek..Pa pa pa parazzi. po po po pokerface stb. könnyen megjegyezhető és fülbemászó. Ez a video és a gangnam style is pedig egyértelműen a klippjének és netes világnak , elsősorban a youtube-nak köszönheti a sikerét.. Mert mindkettő írtó vicces és az emberek szeretnek nevetni így nagyon gyorsan linkelik körbe a barátaiknak körbe a világon és a fülbemászó dallammal generálja a sikert.
süti beállítások módosítása