Edutus Marketing

Edutus Marketing

Adománygyűjtés és marketing

2015. május 04. - ildi.pirka

dscn1760.JPG

A nonprofit szervezetek számára nagyon fontos az adománygyűjtés, hiszen bevételeik nagy részét teszik ki a magánszemélyek és a vállalkozások által nyújtott támogatások. Közhasznú szervezet vezetőjeként már a kezdetektől szembesültem vele, hogy az adománygyűjtés nem könnyű feladat, komoly tervezést, szervezést és marketing munkát igényel, ha sikeresek szeretnénk lenni benne. Cikkemben az elmúlt hetek tapasztalatai alapján, a rendezvényeken való megjelenés és adománygyűjtés hátterét vizsgálom egyrészt a fogyasztói (támogatói) magatartás oldalról, másrészt az elvégzett marketing feladatok vonatkozásában.

Egyesületünk négy éve működik és már a kezdetektől igyekeztünk nagy hangsúlyt fektetni az adománygyűjtésre, azonban az áttörést a tavaly szeptemberben megkezdett marketing tanulmányaim hozták meg. Felismertem azt, hogy az adományozók olyan fogyasztók, akik azt a „jó érzést” vásárolják meg az általuk nyújtott támogatás révén, hogy segíthetnek mentett kutyáinknak, illetve hozzájárulnak szervezetünk konkrét céljának megvalósulásához, mely a kutyatartási kultúra fejlődésének elősegítése. Egy 2006-os kutatásban is megvizsgálták, hogy az adományozás motivációi közül melyik milyen súllyal befolyásolja a fogyasztói magatartást, és a két legmagasabb pontszámot a „jó érzés segíteni”, valamint a „konkrét cél támogatása” kapta. Másik fontos felismerésem a kapcsolatépítés és kapcsolatápolás jelentősége volt, hiszen a már meglévő és az új kapcsolatok ápolásával még sikeresebb lehet egy szervezet. Ez nonprofit szervezetek esetén a „steakholderek-kel”, azaz érintettekkel való teljes körű kapcsolattartást jelenti, ami nem csak a potenciális támogatóinkat, hanem együttműködő partnereinket, az egyesületi tagokat és az állami, önkormányzati szervezeteket is magába foglalja. Mindezek figyelembe vételével arra a következtetésre jutottam, hogy a rendezvényeken való professzionális megjelenéssel növelhetjük egyesületünk adományból származó bevételeit.

Az elmúlt években is számos rendezvényen vettünk részt kutyás bemutatóval és próbálkoztunk adományt gyűjteni is, standot állítottunk fel, ahol adománygyűjtő ládát helyeztünk el, kutyanevelési tanácsokat adtunk az érdeklődőknek, de nem voltunk igazán sikeresek. Az elmúlt hetekben három rendezvényen voltunk, ahol összesen 55.000 Ft adományt gyűjtöttünk, mely egy ilyen kicsi szervezet esetén nagy sikernek számít. De vajon mi változott az elmúlt évekhez képest? Nagyon sok minden. Például meghatároztuk a konkrét célcsoportunkat és számukra pozicionáltuk „termékünket”, azt a jó érzést, hogy segíthetnek. Mindhárom rendezvény előtt igyekeztünk olyan reklámtevékenységet végezni és olyan eszközökkel, hogy célcsoportunk tagjait a lehető legjobban elérjük. A rendezvényeken olyan különleges „szolgáltatásokat” nyújtottunk, mely többlet értéket ad a többi hasonló szervezethez képest, például kutyaszépségverseny, kutyás bemutatók, kutyás játszóház, szaktanácsadás. Egy nagy rendezvényen, fesztiválon nem elég, hogy van egy stand, nagyon fontos, hogy olyan emberek legyenek a standnál, akik nem csak a szakmai dolgokban jártasak, hanem személyiségükkel is hozzájárulnak az adománygyűjtés sikeréhez. Nem utolsó sorban nagyban hozzájárult az elmúlt hetek sikeres adománygyűjtéséhez az a megállító tábla, melyet idén találtunk ki és melynek megtervezéséhez és sikeréhez egyik tanárom és évfolyamtársaim is hozzájárultak. A végeredmény az emocionális pozicionálást figyelembe véve, a képen látható.

megallitotabla.jpgÉs végül néhány tapasztalat, melyet résztvevő megfigyelőként gyűjtöttem a rendezvényeken:

  • Egy jól megtervezett megállító táblának óriási ereje van. Sok olyan adományozó volt, hogy elolvasta, nem kérdezett semmit, hanem nyúlt a pénztárcájához.
  • Az egyedi „szolgáltatásokat” várták az emberek, hiszen kevés lehetőség van rá.
  • A tervszerű és célcsoportnak megfelelő reklámozás, a visszajelzések alapján is, megalapozta az adománygyűjtés sikerét.
  • Leggyakrabban 200-500-1000 Ft adományt dobtak az adománygyűjtő ládába.
  • Leggyakrabban nők adományoztak, a 25–40-es korosztályból.
  • Sok szülő kérte meg gyermekét, hogy ő dobja be a pénzt a ládába, illetve sok gyermek kérte, hogy ő dobhassa bele a pénzt.
  • Felhős, borús időben többen adományoztak.

Mindezek a megfigyelések természetesen nem általánosíthatóak, de elgondolkodtatóak. Mi a véleményetek, mi befolyásolja az adományozást a rendezvényeken? És vajon azok a gyermekek, akiket a szüleik megtanítanak, hogy jó érzés adni, felnőtt korukban is adományozni fognak?

 

A bejegyzés trackback címe:

https://edutusmarketing.blog.hu/api/trackback/id/tr707428272

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Cicababi 2015.05.19. 11:07:32

Én nemrég voltam egy kutyás rendezvényen (menhely szülinapja) és oda mi úgy mentünk hárman, hogy viszünk 10.000Ft-ot. tehát ez előre meg volt tervezve. A helyszínen volt ennivaló és innivaló, amiért fizetni nem kellett, vagyis egy persely volt és becsületkassza. Ez is egy jó módszer szerintem, mi is oda dobtuk be a pénzt. Az meg hogy akit úgy nevelenek, az adományozni fog, szerintem igaz. Én nem emlékszem, hogy konkrétan kaptam-e erre való felkészítést, de már fiatalon, tizenéves koromban nagyon empatikusan gondokodtam a hajléktalanokkal kapcsolatban, és mindig adtam nekik. Valamilyen érdekes "vonzalom" alakult ki bennem feléjük, olyan értelemben, hogy amúgy más "szerencsétlenek" nem igazán érdekelnek. Szerintem az fontos, hogy nyitottnak és odaadónak neveljük a gyerekünket, és akkor felnőttként nagyobb eséllyel egy adakozó ember lesz belőle.
Más! Én pl minden alapítvánnyal nagyon szkeptikus vagyok. Két alapítványnak vagyok hajlandó pénzt adni, amiket közelről ismerek. Szívesen segítek mindenki máson adománnyal. Az is jó módszer, ha azt is reklámozzák az alapítványok, hogy milyen tárgyi dolgokra van szükségük. Ez a ti alapítványotoknál működik?

ildi.pirka 2015.05.22. 06:05:46

Szerintem teljesen természetes, hogy olyan szervezetnek adományoznak az emberek, akikhez valamilyen kötődésük is van, mint egy idegennek.
Valóban nagyon fontos elmondani az adományozóknak mire van szükségünk, de egyesületünk ritkán kér konkrét adományt, néha kutyaeledelt, de nem szeretem pl. ha valaki a Facebookon állandóan adományért kuncsorog, szerintem rontja a hírnevét. Szerintem a konkrét adomány kérése is legjobban akkor működik, ha van kapcsolat az adományozó és a szervezet között.
süti beállítások módosítása