Újító szándékomban sokat töprengtem, hogy mi legyen az a világmegváltó ötlet, vagy első kis lépés, amellyel csatlakozhatnék azon emberek népes táborához, akik már napi szinten sokat tesznek a fenntartható fogyasztói magatartás kialakítása érdekében.
A termelői társadalom túlhajszolt fogyasztása tönkreteszi a világunk erőforrásait. A világon összesen körülbelül egymilliárd ember alultáplált (csaknem minden hetedik), miközben évente körülbelül 1,3 milliárd tonna élelmiszer, a megtermelt ennivaló egyharmada kárba vész.
Ebben a helyzetben a szemét szelektíven gyűjtése, a gépkocsi használat mellőzése, az eszközeim használat utáni áramtalanítása is fontos, de még tehetnék a fenntartható fejlődésért többet is.
Tehetném azt úgy is, hogy közben az egészségemet is szolgáljam. A fogyasztói társadalom egyrészt a folyamatos, mértéktelen fogyasztásra ösztönöz, másrészt olyan szépségideált alakított ki, ami a karcsúságot emeli piedesztálra. Soha nem volt még ennyire központi kérdés az emberi test: a fitneszőrület, a plasztikai sebészet elterjedése és a modern társadalom egyéb vadhajtásai mind a külsővel kapcsolatos megszállottságra utalnak.
Így született meg az ötletem, miszerint nem csak pénzt, élelmiszert, erőforrást takarítok meg, hanem még fogyni is fogok. Amennyiben fogyasztószert vásárolnék csak gyártók zsebét tömném, és a fenntartható fejlődéshez sem járulnék hozzá. Nagy a csábítás, mivel a reklámok szerint, ha megveszem a fogyasztószert természetesen gyorsan kockahasat, és karcsú alakot szerzek. A hiba csak az, hogy a fogyasztószerként reklámozott termékek általában nem fogyasztanak.
Az Aloe Vera-készítményeket forgalmazó Forever Living Products Kft.-t a fogyasztók megtévesztésére alkalmas hirdetései miatt a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) versenytanácsa tavaly 60 millió Ft-ra bírságolta, a Walmark Kft. hasonló okból nemrég 3 milliós büntetésről szóló határozatot vehetett kézhez, a Linka és Társa pedig csaknem egy tucat termékkel bukott le. A GVH július 6-án kelt közleményében azt tudatta, hogy az Avalon Team Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. a Metabol, a Vivax, az Oxytarm és az Életkristály termékekkel kapcsolatos tájékoztatás során a fogyasztók megtévesztésére alkalmas magatartást tanúsított, amikor nevezett szereket gyógyhatással ruházta fel.
Az EU-csatlakozás óta polcokra került étrend-kiegészítők kapcsán csak a gyártó tudja biztosan, mi van a dobozban. Az ígéretek szerint beveszed a kapszulát, csökken az éhségérzeted, és ebből következően kevesebbet fogsz enni. Ezt a királyi utat már többen próbálták, de nem nagy sikerrel. Itt jön az én . Olyan élelmiszert vásárolok, amit nem szeretek. Este amikor rámtör az éhség, kinyitom a hűtőszekrényemet, kiveszem az ételt és a harmadik falat után már vissza is teszem.
Akár utat mutathatok mások számára. Elmélkedésem közben rájöttem, hogy ez az új innováció nem csak a környezetünket, de a pénztárcánkat is nagyban kíméli.