Edutus Marketing

Edutus Marketing

A Lumberszexuális férfi - és ami mögötte van (2. rész)

2015. március 01. - Dóri 333

A lumberszexuális jelenségről szóló poszt első részében arra jutottam, hogy egy új, külön trendről van szó. Ebben a részben ezt szeretném példákkal is alátámasztani és bemutatni a stílus mögötti pszichológiai hátteret.

Az új, lumber-trendet ugyanis alaposan meglovagolják a különböző cégek: a Janisport Pleasanton elnevezésű, bőrből és durva zöld vászonból készült túra hátizsákja (amit Ryan Gosling is előszeretettel hord) például alkalmazkodva a városi léthez külön beépített tokot rejt a laptopnak és IPadnek. A termék bestseller a Janisport oldalán, 245 dolláros ára mellett is. Egy másik érdekes példát szintén a Gear Junkie oldalán megjelent újabb, a témához kötődő cikk hoz. A Core Concept nevű, sportos ruházatot és kiegészítőket gyártó cég vízálló anyaggal bevont flanel ingjei különböző szín-összeállításúak, melyek eltérő üzeneteket hordoznak: a mogyorószínű megbízhatóságot sugall egy olyan férfiról, aki alkalmas az apaszerepre, míg a lilás a feltűnést keltő színe miatt egy magabiztos férfira utal aki szeret középpontban lenni. A zöld pedig – mondanom sem kell – a természet szeretetéről árulkodik egy nő számára. Az ing tehát egy eszköz, mellyel a megfelelő érdeklődésű hölgyeket lehet ellenállhatatlanul vonzani. Létrejött már Lumbermach nevű randi oldal is, amely kifejezetten a magukat lumberszexuális kategóriába soroló férfiaknak és az erősebbik nem szakállas, zord külsejű képviselőit preferáló nőknek ad ismerkedési lehetőséget. Érdemes megfigyelnünk Christina Perri legújabb, The Words című számhoz készült videóját is, mely egy az egyben az idealizált és romantikus lumberszexuális életérzést festi le Colin O’Donoghue főszereplésével. Az erős, önálló férfi egyedül él a városon kívül az erdőben, fát aprít és főz, miközben gyönyörű virágokat (pontosabban orchideákat) gondoz, majd beviszi őket a városi virágoshoz, ahol találkozik egy csinos lánnyal (Christinával természetesen). Erős, ugyanakkor képes a gyengédségre is, hiszen úgy bánik a virágokkal mint a hímes tojással: kész az új álomférfi.
Ezek után természetes, hogy a Lidl barkács készletét egy sűrű szakállú, szőrös mellkasú férfival reklámozza. A hab a tortán David Beckham, aki hivatalosan is a kétezres évek metroszexuális mintapéldánya volt, ma azonban megnövesztett szakállal, kockás ingben feszít.

Néhány cikk is rávilágít az új trend mögöttes jelentésére a férfiasság krízishelyzetbe kerüléséről beszélve. A csupa férfias szimbólumot felvonultató stílus képviselői szerintük tudatosan szeretnének férfivá válni, a külsőségekkel imitálva azt (a Bullet őket egyenesen drag queen-nek – olyan férfi, aki női ruhában, külsőségekkel hangsúlyozza nőiességét – nevezi). Mindezt a „teátrális” megjelenést a heteroszexuális férfiak a meleg kultúrából csenték el és arra utal, hogy a férfias karakter nem találja helyét a 21. században. Miután egyre nagyobb a nemek közti egyenlőség és nem feltétlenül a férfi az elsődleges kenyérkereső, a hagyományos férfiszerep eltűnő félben van. Ehhez nagymértékben hozzájárul a mai modern technológia is. A digitális korban ugyanis sokkal nehezebb bizonyítani a férfiasságot, túlélő képességet és erőt (hagyományos értelemben nem is nagyon kerülnek ilyen helyzetbe). A technológia férfi nemre gyakorolt hatására válaszol – elsőként a divattrendek közül – a lumberszexuális megjelenés, amely a férfiasság olyan eredeti, ősi szimbólumát hozta divatba mint a szakáll.

Jelentsen akár kapaszkodást a lassan ködbe vesző régi férfiszerepbe, akár a környezetvédelem iránti elköteleződést, esetleg lázadást a mókuskereket jelentő irodai munka ellen azzal, hogy a kényelmes, funkcionális kinti viseletet az urbánus környezetbe hozza, a lumberszexuális férfi most már név szerint létezik. Egyszerűen arról van szó, hogy reflektorfénybe került az a csoport, akik a „hagyományos” férfit testesítik meg. Van aki divatból lumber s ez látszik is rajta – néha ez igen erőltetett tud lenni -, más pedig eredendően és őszintén az, csak most hirtelen trendi lett. Ő az új „őrület” lecsengése után is hű marad ingéhez (adott esetben szakállához) és persze a természethez.
Mindenesetre jó látni ezt a „konszolidálódást”. Legalábbis bízom benne, hogy nem csak a divatdiktátorok által ötletszerűen felkapott mostanság a flanel - arcszőrzet párosítás. Azt azért nem tartom valószínűnek, hogy a kockás ing eladások az égbe szöknek és csődbe mennek a borotvagyárak. Nem hiszem, hogy vissza kéne menni a barlangba, de azt igen, hogy a férfi archetípusnak itt a helye a 21. században is, csak adoptálódnia kell a megváltozott környezethez. És nem csak külsőségekben.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://edutusmarketing.blog.hu/api/trackback/id/tr487231327

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ildi.pirka 2015.03.02. 09:53:52

Bírom a férfias férfiakat, de nem bírom a szakállt és egyéb arcszőrzetet :) A kockás ing meg otthonra való vagy munkába és nehéz elképzelnem, hogy trendi. Egy férfi a tetteitől legyen férfi és ne attól, hogy hogyan öltözködik. Valóban van helye a mai világban az igazi férfiaknak, akik valóban igaziak és nem öltözékük által lesznek azok, ahogy az utolsó mondatban írod is.

Horribili 2015.03.02. 19:22:48

Már megjelent a lumberszexuális nő is. lsd. Conchita Wurst....

halsar 2015.03.02. 20:33:04

Pedig tényleg trendi. Már a kifutókon is láthatóak a lumberszexuális jegyeket hordozó férfi modellek, illetve több divatmárka kampányfotóin is megjelentek. Én örülök, hogy megint előtérbe került egy olyan vonal, ahol a férfi valóban férfit testesít meg. Nálam mindig is a szőrös férfiak voltak a befutók, így engem, mint fogyasztót teljesen elvarázsoltak. És én is remélem, hogy nem csak a flanel ing és a borotva mentes életmód miatt lesz közkedvelt ez az irányzat, hanem azon tulajodnságok miatt is, amelyek nem a külsőségekben testesülnek meg.

Lelooo 2015.03.02. 22:33:28

@Ildi767: Valóban, a férfiasság bármilyen ruhán és külsőségen keresztül arcba csap (és nem a 'szaga' miatt ;) ).
De azért én úgy gondolom, hogy egy tradicionális férfi - már csak az alaptermészete miatt sem fog egy leginkább női retikülhöz hasonlító táska után nyúlni.
Akár a fogyasztói társadalom teremtette ezt a férfiirányzatot, akár nem, hozzám ez a férfitípus áll a legközelebb :)

Dóri 333 2015.03.02. 23:41:18

A Conchita erős párhuzam, de nagyon találó! Állítólag a "lumberszexuális" nők nem azok akik folyton flanel ingben és farmerben mászkálnak, hanem azok, akik az ilyen stílusú pasikra buknak..legalábbis a Lumbermach randioldal szerint. Egyébként elég árulkodó és ijesztő ha divatba kell jönnie a Férfinak, de szerintem sem a szakáll meg a balta tesz valakit azzá. Ezek csak férfiasnak tartott szimbólumok.

ildi.pirka 2015.03.03. 06:07:56

Amikor a cikk első felét megosztottam a Facebook-on, egy ismerősöm a következőket szólta hozzá: "én férfiakat sem ismerek!..miket ki nem találnak már.."
És azt hiszem a "klasszikus" férfi, már nagyon nehezen fellelhető. A hozzászólás írója egy középkorú hölgy, de valahol azért igaza van. Nem tudom szoktatok-e nézni filmeket, sorozatokat, amelyek a 19. században vagy a 20. század elején játszódnak. Nagy kedvencem a Farm, ahol élünk és abban még valódi emberi értékek jelennek meg. És valódi férfiak... aztán, hogy milyen egy igazi férfias férfi az évek alatt (sajnos) nagyon megváltozott.

Lelooo 2015.03.07. 18:30:31

@Dóri 333: tessék, egy újabb bizonyíték, hogy a jelenség elismerten létezik.
A legújabb BelVita jóreggelt reklámban is szerepel a ' kockás ingben férfiasan fát vágó' szakállas férfinem :D

www.youtube.com/watch?v=_TMTGMGBKaY

Dóri 333 2015.03.17. 11:25:12

Köszönöm a megerősítést @Lelooo! Sajnos a fent említett sorozatokat nem láttam, de kedvem lett, hogy belenézzek. Nem csodálnám, ha ezek is újra divatba jönnének..:-)

bsebok 2015.04.28. 20:53:28

Szerintem ez abból indult mikor facen elindultak ezek a kiírások megosztások ilyen olyan típusokról és hogy jaaaj már nincsenek igazi férfiak.... Ennyi erővel a férfiak is postolhatnának tökéletsre beállított nőket hogy ilyen már nem is létezik mi lesz most velünk. De ez is csak egy irányzat kaszt lesz mint a többi . A mai társadalomban mindkét félnél vannak bőven problémák. Egy igazi nő a kisugárzásától igazi nő és ez fordítva is igaz. Most csak meglovagolták ezt a vonalat klasszikus szimbólumokkal és kész a városi favágó :D Majd mehetnek este baltával bulizni :D

Dóri 333 2015.05.02. 23:55:13

@bsebok: Egyetértek: a kisugárzásától lesz valaki igazán nő vagy férfi! Ez az új trend viszont azt sugallja nekem , hogy igény lenne ezekre a régi, hagyományos férfiakra, csak ezt külsőségekben sokkal könnyebb bemutatni. Valakin azonban az sem segít, ha a hátára is szőrt növeszt..:-) Kíváncsi lennék a mostani pasik vajon milyen vágyott nőideált festenének le a lumberekre válaszul. Van tippem..
süti beállítások módosítása