Akár ez a cím is találó lett volna az ötven árnyalat sorozatnak. Na persze nem a könyvben lejátszódó cselekmény miatt, hanem inkább a történetben megjelenő product placement-ek sokasága miatt. Nem könyv vagy film kritikát készülök írni és nem is szeretnék pro/contra érveket felsorakoztatni. Arra vagyok kíváncsi, hogy mégis milyen márkák jelennek meg a könyvben és ezeknek van e bármiféle hatása a fogyasztókra. Vajon jobban eladható egy olyan történet, amelyben kézzel fogható brandek jelennek meg?
Azt gondolom, hogy igen, ahogyan szexszel is mindent el lehet adni. Na jó, ez talán egy kicsit túlzás, de azért mégis csak van benne valami. De most nem is a szex a lényeg, hanem a könyvben fellelhető product placement-ek sorozata, mely szerintem mindenképpen hatással van a fogyasztókra. Egy-egy működőképes, erős márkajellel sokkal könnyebben lehet jellemezni a karaktereket. A vásárlók fejében már asszociációk indulnak el egyes márka nevek hallatán és ez kézzel foghatóvá, szerethetővé teszi a szereplőket (vagy a szereplők teszik még inkább szerethetővé a márkát).
Itt van például a könyvben oly sokszor említett Audi. Már-már elég, ha azt említjük, hogy Audi R8-a van és rögtön magunk előtt látjuk Christian Grayt. Ezt az Audi is kihasználta egyik reklámfilmjében.
De térjünk vissza a hatásokra. Az AdAge cikkében olvasható, hogy az Audi nem fizetett egy fillérét sem a termék megjelenésért – pedig megfordult a fejemben, hiszen ma már szinte mindenki fizet azért, hogy a márkáját számára kedvező környezetben említsék –, viszont az Audi annál inkább profitált belőle. 2012. júliusában 28%-os bevétel növekedést ért el. Ez is azt támasztja alá, hogy a fogyasztók igyekeznek leutánozni azt, amit látnak, olvasnak, hallanak, mert szeretnének azonosulni azzal a személyiség típussal a márka használatán keresztül.
Vajon az Omega órák, a Converse cipők, az Apple termékek vagy a Twinings English Breakfast teák, szürke öltönyök és nyakkendők eladása is megnövekedett? Úgy gondolom, hogy igen, habár erre vonatkozólag nem találtam megbízható adatforrást.
Ami biztos, hogy több iparág is profitált a szürke sorozat sikeréből: például a szex játékszerek eladásai növekedtek. A porlandi Heathmann Hotel ’Charlie Tango’ csomagokat kínál, melyben helikopter körút és 6 fős vacsora található.
Véleményem szerint a fogyasztóknak szükségük van arra, hogy egyes márkákkal azonosulni tudjanak, mert ez az, ami kialakítja bennük a márkahűséget. A szépirodalmi műnek nem tekinthető szürke sorozat egyik szerethetősége szerintem a könyvben megjelenő brand-eknek köszönhető. Legyen szó luxusmárkáról vagy simán a hétköznapi ember számára is elérhető márkáról, egy biztos, mindenki megtalálja a számára megfelelő és ár-érték arányban hozzá legközelebb álló márkát, amin keresztül még inkább azonosulni tud kedvenc szereplőjével.