Edutus Marketing

Edutus Marketing

A fényűzés ötven árnyalata

avagy a product placement ötven változata

2015. április 08. - halsar

Akár ez a cím is találó lett volna az ötven árnyalat sorozatnak. Na persze nem a könyvben lejátszódó cselekmény miatt, hanem inkább a történetben megjelenő product placement-ek sokasága miatt. Nem könyv vagy film kritikát készülök írni és nem is szeretnék pro/contra érveket felsorakoztatni. Arra vagyok kíváncsi, hogy mégis milyen márkák jelennek meg a könyvben és ezeknek van e bármiféle hatása a fogyasztókra. Vajon jobban eladható egy olyan történet, amelyben kézzel fogható brandek jelennek meg?

audi-r8-v10-spyder.jpg

Azt gondolom, hogy igen, ahogyan szexszel is mindent el lehet adni. Na jó, ez talán egy kicsit túlzás, de azért mégis csak van benne valami. De most nem is a szex a lényeg, hanem a könyvben fellelhető product placement-ek sorozata, mely szerintem mindenképpen hatással van a fogyasztókra. Egy-egy működőképes, erős márkajellel sokkal könnyebben lehet jellemezni a karaktereket. A vásárlók fejében már asszociációk indulnak el egyes márka nevek hallatán és ez kézzel foghatóvá, szerethetővé teszi a szereplőket (vagy a szereplők teszik még inkább szerethetővé a márkát).

Itt van például a könyvben oly sokszor említett Audi. Már-már elég, ha azt említjük, hogy Audi R8-a van és rögtön magunk előtt látjuk Christian Grayt. Ezt az Audi is kihasználta egyik reklámfilmjében.

De térjünk vissza a hatásokra. Az AdAge cikkében olvasható, hogy az Audi nem fizetett egy fillérét sem a termék megjelenésért – pedig megfordult a fejemben, hiszen ma már szinte mindenki fizet azért, hogy a márkáját számára kedvező környezetben említsék –, viszont az Audi annál inkább profitált belőle. 2012. júliusában 28%-os bevétel növekedést ért el. Ez is azt támasztja alá, hogy a fogyasztók igyekeznek leutánozni azt, amit látnak, olvasnak, hallanak, mert szeretnének azonosulni azzal a személyiség típussal a márka használatán keresztül.

Vajon az Omega órák, a Converse cipők, az Apple termékek vagy a Twinings English Breakfast teák, szürke öltönyök és nyakkendők eladása is megnövekedett? Úgy gondolom, hogy igen, habár erre vonatkozólag nem találtam megbízható adatforrást.

Ami biztos, hogy több iparág is profitált a szürke sorozat sikeréből: például a szex játékszerek eladásai növekedtek. A porlandi Heathmann Hotel ’Charlie Tango’ csomagokat kínál, melyben helikopter körút és 6 fős vacsora található.

Véleményem szerint a fogyasztóknak szükségük van arra, hogy egyes márkákkal azonosulni tudjanak, mert ez az, ami kialakítja bennük a márkahűséget. A szépirodalmi műnek nem tekinthető szürke sorozat egyik szerethetősége szerintem a könyvben megjelenő brand-eknek köszönhető. Legyen szó luxusmárkáról vagy simán a hétköznapi ember számára is elérhető márkáról, egy biztos, mindenki megtalálja a számára megfelelő és ár-érték arányban hozzá legközelebb álló márkát, amin keresztül még inkább azonosulni tud kedvenc szereplőjével.

A bejegyzés trackback címe:

https://edutusmarketing.blog.hu/api/trackback/id/tr407350240

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ildi.pirka 2015.04.08. 12:30:13

Szerintem oda-vissza működik a dolog. Azok a filmek, ahol a "nagy" márkák megjelennek, jobban eladhatók és egy sikeres filmben megjelenő márka és/vagy termék is sikeressé válhat.

Dóri 333 2015.04.08. 23:30:55

Szerintem is találó lenne a cím:-)
Nem csodálom, hogy az Audi nem fizetett a "remklámért", szerintem még segített is a férfi főszereplő karakterének bemutatásában. Hiszen az Audi olyan erős márka, hogy már önmagában a megjelenése is asszociációkat indít el, alapból van egy kép a néző fejében, így többet ér mintha szavakkal írnánk körül.

Eszembe jutott a magyar Csak szex és más semmi c. film. Itt Alfa Rómeóval furikázik az egyik (nem fő)szereplő, de ott én nem annyira kötöttem össze az ő jólétével az autót. Csak most gondolok bele, hogy a lakása is elegánsan (de nem fényűzően) volt berendezve, valószínűleg az Alfával is az ő magasabb egzisztenciáját akarták hangsúlyozni.

Egy másik magyar filmben, a 9 és 1/2 randiban pedig egész végig Merci csokit esznek és Hell energiaitalt isznak a szereplők. Nagyon zavaró volt a direkt termékelhelyezés, a Hell-re rá is közelített a kamera, és vagy 2 mp-ig rajta volt. Számomra ez nem illett a sztoriba, nem "használták" a márkákat, céltalan volt. Itt szerintem ők fizettek a bekerülésért.

Valóban, egy márka nagyon sikeres lehet egy film által, fontos melyik szereplőt választjuk hozzá és hogyan helyezzük el.

ildi.pirka 2015.04.09. 07:02:34

@Dóri 333: A Hell-es ráközelítés az S.O. S Szerelemben is volt és a Merci csoki is. Nem erre a filmre gondoltál? Amúgy tényleg gáz volt benne a Hell. Mondjuk a Merci még oké, ahogy a kislány kínálja és a főszereplő nem tud neki ellenállni :)

Dóri 333 2015.04.09. 22:56:04

@Ildi767: Hát, az is lehet..:-) Nem emlékszem pontosan. Egy olyan film amiben randikat szerveznek

Henrietta Szentes 2015.04.12. 18:09:38

Kedves Ildiko :)

Én is úgy gondolom , hogy ha megjelenik egy márka a filmben az jobban eladható és a film is hitelesebb. Gondoljunk csak bele ott van pl. A Halálos iramban filmek.
Ha nem luxus autók, illetve tunningolt autók lennének benne hanem mondjuk csak sima, roncsderbi autók hányan nézték volna meg?

Szóval szerintem nagyon fontos a márka az embereknek.
Volt egy kutatás sajnos nem találtam meg, de a lényege az volt , hogy képeket mutattak az embereknek különböző tárgyakról cipő, ruha, táska, laptop.
Az első kép márka nélkül volt a második kép pedig ugyanaz volt csak azon rajta volt a márka, nike cipő, adidas ruha, apple laptop.
Azt vizsgálták meg, hogy milyen hatással vannak a képek az emberekre. És a végén az derült ki, hogy az emberek inkább a márkás képeket választották mint a márka nélkülieket.
Vagyis a márka hatással volt a tudatalattira.

Kata.Sz 2015.04.16. 23:55:49

Ha már pont ez a könyv/film került elemzésre fogyasztói szempontból, akkor egy érdekességet én is hozzáfűznék. Olvastam illetve láttam az említett regényt és az abból készült filmet, és úgy gondolom van egy dolog, ami azt hiszem több olvasónak is feltűnt, aki megnézte a filmet: a könyvben a főszereplő férfi, akinek a magasabbrendűségét a cikkben felsorolt egyéb márkákkal is erősíteni kívánták, a filmben bemutatott Apple helyett BlackBerryt használt.
Ezt is érdemes lenne megvizsgálni, hogy ez a váltás mennyire befolyásolta a BlackBerry népszerűségét, hiszen úgy gondolom a könyv sokakkal szerettethette, esetleg ismertethette meg a márkát (ahogy az Audi bevétele is növekedett), és az arra érzékenyeknek valószínűleg feltűnt a váltás. Feltételezhetően az Apple ennek kapcsán vehette meg a megjelenését a filmben, hiszen nem kis reklám ez nekik sem...
Nekem személy szerint - mint korábbi olvasónak - nem tűnt hitelesnek az Apple megjelenítése a BlackBerry helyett, inkább csak "olcsó" reklámfogásnak tűnt az egész.
Érdekes lenne utánanézni, hogy ez milyen hatást váltott ki a márkák fogyasztói körében, illetve az olvasók körében (hiszen elsősorban őket "érinti meg" a változás)

bsebok 2015.04.28. 20:18:08

Én sem a filmet nem láttam sem a könyvet nem olvastam, de azért bőven tudom miről van szó..van elég nő a környezetemben...

Nekem az a véleményem erről az egészről, hogy az író ezzel segíti a gyengébb fantázijú olvasókat vagy az ettől olyan távol élő életszínvonal élőket, hogy könnyebben gyorsabban eltudják képzelni a szereplőt és a világot. Ugyanis márkák között szocializálódunk újságokban képeken láthat luxus dolgokat amikből ugye így tud könnyedebben asszociálni és "azonosulni a világgal".

Az Audi érdekes kérdés mert persze végigkérdezhették volna az autógyártókat ki mennyit fizet és belerakhattak volna egy limitál szériás Koenigsegg-et és a nők csak pislogtak volna. Az Audi viszont már eleve megbízható nagyon erős ismert márka és az R8 formavilágával és teljesítményével gyakorlatilag berobbant a piacra valamint a filmekben is (pl: Vasember-itt szintén a gazdagságot szimbolizálja ugye. Mindent megvehet Tony Starknak is iylen van) előszeretettel használták. Szóval szerintem ezért esett a választás erre autóra mert ha nem is ez a legexkluzívabb, kellően ismert és sugározza a luxust,agressziót, eleganciát, erőt és sportosságot...szóval illik a karakterhez.
süti beállítások módosítása